همراهان محیط زیست آبادان - همتا

اولین انجمن محیط زیست آبادان (The first environmental NGO in Abadan)

همراهان محیط زیست آبادان - همتا

اولین انجمن محیط زیست آبادان (The first environmental NGO in Abadan)

مکران میراث فراموش شده...

جمعه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۵، ۰۷:۱۶ ب.ظ

میراث فراموش شده...

رکابزنی سواحل مکران توسط ایرج روغنچیz

رکاب زنی سواحل مکران

در اجرایی طرح ملی هشتم


سواحل دریای عمان، عقبه منطقه خلیج فارس در برابر دشمنان فرامنطقه‌ای ایران به حساب می‌آید. پیشینه تاریخی این سواحل به 545 پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. در اجرای این طرح ملی ضمن معرفی این میراث فراموش‌شده، ظرفیت‌ های مغفول‌ مانده آن را با رکاب زنی از خلیج گواتر(چابهار) تا خلیج فارس - بندرعباس را به گوش هموطنانم خواهم رساند.

 مُکران از نظر تاریخی سرزمینی ساحلی در جنوب شرقی ایران و جنوب غربی پاکستان است که در طول خلیج عمان از رأس‌الکوه در غرب جاسک تا لاس بلا در جنوب غربی ایالت بلوچستان پاکستان گسترده‌است. مکران نام اصیل آریایی نشین در جنوب شرقی ایران با قدمتی بیش از 3000 سال است. سرزمین "مکا" یا مکران که بوسیله کوروش کبیر فتح شده و جزء چهاردهمین (ساتراپ‌ها) یا (استانها) از ایالاتهای فرمانروایی فلات ایران قرار گرفته است، که بر سنگ نبشته های بیستون و تخت جمشید موجود می باشد. در دوره اشکانی، به ویژه سلطنت مهرداد اول، سرزمین مکران هم جزو قلمرو پارت به حساب می‌آمد. با تسلط ساسانیان، اردشیر ساسانی، کشور را به 33 ناحیه مستقل تقسیم کرد که مکران نیز یکی از آن‌ها بود.

 استان سیستان و بلوچستان در مسیر 2 کریدور از 3 کریدور ترانزیتی بزرگ دنیا قرار دارد. همین امر دریای مکران را به عنوان محور ترانزیتی طرح و توسعه جنوب شرقی مطرح ساخته است. 

اشراف و تاکید بر جایگاه استراتژیک دریا در توسعه و بسط اقتدار ملی، سابقه ای دست کم سی ساله دارد. ایشان نخستین بار در سال 1363، در دیدار از دانشگاه علوم دریایی امام خمینی و اعطای سردوشی، این دغدغه خود را بیان فرمودند. در همه این سال ها، و در مناسبت های مختلف، ایشان بر این نگاه راهبردی و کلان 

خود پای فشرده اند. ترجمان این قاطعیت و تاکید، در حضور درخشان نیروی دریایی کشورمان در آب های آزاد، در سال های اخیر، تجلی یافته است. در آذر ماه سال 93، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار جمعی از فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بخشی از فرمایشات‌شان دوران صلح را فرصت مغتنمی برای خدمت نیروهای مسلح در بخش‌های علمی، سازندگی و افزایش بازدارندگی خواندند و تاکید کردند که مسئله آبادسازی سواحل مکران نیز جزو همین کارهای اساسی است که باید با همکاری دولت، برنامه‌های مورد نظر در این منطقه با سرعت بیشتری دنبال شود.

به همین منظور طی دعوتی که از اینجانب به جهت همکاری با اجلاس ایورا در منطقه آزاد سیستان و بلوچستان (چابهار) گردیده بود مقرر گردید با همکاری سازمان محیط زیست، معاونت محترم دریایی و دیگر نهاد ها و همچنین همکاری با فدراسیون محترم دوچرخه سواری، به رکاب زنی از خلیج گواتر(چابهار) تا خلیج فارس (بندرعباس) بر اساس اهمیت این منطقه مبادرت نمایم. امید آنکه توانسته باشم در راستای اهداف بزرگ کشور گامی موثر و تاثیر گذار رابرداشته باشم.


رودخانه (پل) رایچ در استان بزرگ سیستان و بلوچستان"منطقه زرآباد" عکس: ایرج روغنچی. مورخ: خرداد ماه 1395.

 موضوع: رکاب زنی سواحل مکران. 

موضوع تصویر: خشکسالی و بی آب شدن رودخانه.


شروع برنامه: ازخلیج گواتر  با بدرقه مسئولین محترم کشوری و استانی

خاتمه: خلیج فارس(بندرعباس)

زمان: 31/02/95 

مسافت: بطور تقریبی 1050 کیلومتر

مدت زمان: 12 روز

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۲۸
همراهان محیط زیست آبادان همتا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی