همراهان محیط زیست آبادان - همتا

اولین انجمن محیط زیست آبادان (The first environmental NGO in Abadan)

همراهان محیط زیست آبادان - همتا

اولین انجمن محیط زیست آبادان (The first environmental NGO in Abadan)

جایگزینی بهتر /اصلاح مصرف

چهارشنبه, ۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۵۲ ب.ظ

وفا بن رشید ،گروه خبری همتا: چند وقتی است که معضل استفاده از کیسه های پلاستیکی بر روی زبان هاست و برای فرهنگ سازی و کنار گذاشتن این کیسه ها دوستداران محیط زیست راهکارهای مختلفی در نظر دارن و در خیلی از کشورها اقدام به استفاده از کیسه هایی بجز کیسه ی پلاستیکی کردند.


یکی از دلایلی که باعث شده است در کشور ما ایران، استفاده از نایلون بیش از حد باشد قیمت بسیار پایین، قابل دسترس بودن برای همگان و عدم وجود مالیات برای استفاده از نایلونهای پلاستیکی است. خطرات ناشی از دفن زباله های پلاستیکی نه تنها منجر به آلودگی خاک و آب ودر کل اکوسیستم محل زندگی  میشود  بلکه تهیه مواد اولیه، جابه‌جایی و به ویژه بازیافت دارای خطرات و زیانهای زیست بومی زیادی  است.

انجمن همراهان محیط زیست آبادان نیز در این راستا از طریق توزیع تراکت و  بروشور اقدام به فرهنگ سازی نموده است و در مرحله اول قصد توزیع کیسه های پارچه ای در نانوایی ها را دارد .

برخی راهکارهایی که همتابه شهروندان پیشنهاد میدهد جهت کاهش مصرف و جایگزینی کیسه های پلاستیکی عبارتند از :

هنگام خریدکیسه نایلونی نگیرید. اگر کیسه پارچه ای دارید از آن برای خرید استفاده نمائید و یا از کیسه های نایلونی قبلی استفاده نمایید. از لباس ها و پارچه های موجود در منزل با سلیقه و خلاقیت برای خودتون و دیگران کیسه خرید بدوزید. اگر هم جایی دیدید کیسه های پارچه ای برای حفظ زمین می فروشند حتما حمایت کنید. خودتان حامی و پلیس منابع طبیعی و محیط زیست بشوید. دیگران را نیز در این مورد آگاه سازید و مشوق همدیگر باشید. در این راستا نظرات برخی شهروندان در خصوص جایگزین کردن کیسه های پارچه ای بجای کیسه های پلاستیکی پرسیده شده است .

ستاره حسینی:

إز اونجا که ظروف پلاستیکی تاریخ انقضاء مصرف دارن و تا حدودی کاملا بهداشتی نیستن و یکبار مصرفند خب شاید جایگزین کردن کیسه های پارچه ای گزینه مناسب تری باشه هم مورد مصرف متعدد قرار می گیرد و هم سالم تَر هست سوا إز اینکه پلاستیک دیرتر در محیط زیست تجزیه می شود و اسیب به محیط و طبیعت میزند.

ولی طرز تهیه ی این کیسه ها و هزینش هم باید مورد توجه باشه قطعا مردم همیشه دنبال راحت ترین کار با کمترین هزینه هستم.


سمانه مجلی زاده:


من با جایگزین کردن کیسه های پارچه بجای پلاستیکی موافقم ولی مردم باید اهمیت بدهند و نباید همه چیز رو راحت و یکبار مصرف بخواهند صرفا بدلیل اینکه هم تهیه کردنش راحته و هم مقرون به صرفه است و برای اینکه بخواهند از کیسه های پارچه ای استفاده کنن باید قیمتش کمتر از کیسه های پلاستیکی باشه تا بشه این فرهنگ رو رایج کرد.


صبا میاحی:

با جایگزین کردن کیسه پارچه ای بجای کیسه های پلاستیکی موافقم. چرا که کیسه های پلاستیکی معضل بزرگی روی کره زمین شدند، و کیسه ها از بازیافت زباله ها بدست میان، مخصوصا کیسه های که رنگ تیره هستند . در اثر گرما باعث یک سری تغییرات درساختار شیمیایی آنها می شود ،وباعث ترکیب با مواد غذایی داخل آن کیسه می شود و در نهایت باعث سرطان می شود . همچنین تجزیه انها چند صد سال طول میکشد.بهترین جایگزین کیسه های پارچه ای یا زنبیل هایی که با حصیر درست میشوند یا کاغذ(  چون کاغذ از بازیافت کاغذ بدست میاد)  جایگزین خوبی هستند زیرا می توان استفاده های بیشتری هم از انها داشت و عمر بیشتری هم خواهند داشت.


الهه دارایی:

قطعا استفاده از کیسه های پارچه ای بهتر است هم از نظر سلامتی که دیگر مواد پلاستیکی و نفتی در آنها  نیست 

و مواد غذایی رو راحت تر درون آنها می گذاریم و هم از نظر تجزیه شدن توی طبیعت ولی یه نکته هم باید مد نظر قرار داد اینکه:

1-اون کیسه های پارچه ای از الیاف تمیز و در یک مکان تمیز درست شده باشد و آلودگی و میکروب و گرد و خاک و غبار  جذب بافتش نشده باشد 

2- مواد غذایی تر و آبدار رو نمی شود برای نگه داری  یا فریز کردن از کیسه ی پارچه ای استفاده کرد.


فریبا نیکمند:

این روش خیلی عالیه چونکه کیسه های پارچه ای خیلی زودتر از پلاستیکی به محیط برمی گردن، یعنی تجزیه می شوند.ضمنا قدیما هم مردم نان را درون پارچه نگه می داشتن (بقچه) هم عمرش بیشتر بوده و اینکه ترکیبای شیمیایی پلاستیک در تماس با نان گرم سرطان زا هستند گاهی وقت ها برگشت به گذشته بد نیست مثله زنبیلای پارچه ای و چوبی...

https://telegram.me/abadanhamta

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۰۳
همراهان محیط زیست آبادان همتا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی