همراهان محیط زیست آبادان - همتا

اولین انجمن محیط زیست آبادان (The first environmental NGO in Abadan)

همراهان محیط زیست آبادان - همتا

اولین انجمن محیط زیست آبادان (The first environmental NGO in Abadan)

گزارش استقبال از دوچرخه سواران حامی محیط زیست در آبادان

photo_2016-03-29_03-09-54

سرسبز آن درخت که از تیشه ایمن است
فرخنده آن امید که حرمان نمی شود

ایجاد تغییرات کوچک فرهنگی و نگرشی ازبنیادی ترین تلاش­‌های نهاد­های مدنی اجتماع است که در هموار سازی مسیر منتهی به توسعه‌­یافتگی نقش برجسته­ای بر عهده دارد. در جهان امروز که جوامع شهری و روستایی در انبوه آلودگی­‌ها و آسیب­‌های زیست­ محیطی غوطه ­ور هستند، سمن­ های فعال در حوزه‌­ی محیط زیست، چشم ناظر و هدایتگر جامعه محسوب می­گردند که امیدوارانه به فردایی بهتر می‌­اندیشند. انجمن همراهان محیط زیست (همتا) با هدف فرهنگ سازی عمومی و تمرکز توجهات پیرامون چالش­های زیست­‌محیطی پیش روی جامعه­‌ی امروز، اقدام به همراهی و همکاری با تیمی سه نفره از جوانان دوچرخه سوار و کوهنورد کرده است.

photo_2016-03-29_02-58-48

آقایان «پویا فریزی»، «محمد توکل» و «سلیمان فرجاد» با هدف اشاعه‌­ی فرهنگ حفظ طبیعت و جمع آوری داده­‌های تنوع پوشش گیاهی (Flora)، مسیر دریای خزر تا خلیج فارس را در مدت ۱۲ روز رکاب زدند. این گروه در مسیر حرکت خود، با عبور از شهر­های مختلف همچون چالوس، کرج، رباط کریم، ساوه، سلفچگان، اراک، درود، خرم آباد، شوش، ماهشهر و آبادان حدود ۱۱۷۰ کیلومتر را پیموده‌­اند. این سه جوان ورزشکار در حرکتی نمادین و با هدف بازگو کردن این پیام که «­هر آنچه که از طبیعت بر می گیریم را باید بدان باز گردانیم»، مقداری از ماسه، صدف و آب دریای خزر را به خلیج همیشه فارس ریختند. همچنین در مسیر حرکت خود در گفت و گوی چهره به چهره با مردم شهر های مختلف پیام مورد نظرشان را بازگو کردند.

photo_2016-03-29_02-58-54

این گروه جوان در گفت و گو با اروند آزاد، ضمن تشکر از ساکنین شهر­های مختلف که آن ها را مورد لطف قرار داده بودند، خواستار توجه بیش­تر سازمان­‌های دولتی از جمله سازمان ورزش و جوانان و سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به حضور مفید ورزشکاران در طبیعت شدند. به عقیده ی آنان ورزشکارنی که با طبیعت سر و کار دارند، به علت مجال بیش­تری که برای انس با طبیعت و مراقبت از آن یافته­‌اند، توانایی بالایی در درک آسیب­‌های وارده به محیط زندگی جانداران را دارا می­‌باشند. از این رو با توجه با توان بالای سازمان­‌های دولتی، انتظار همکاری بیش­تری از سوی این نهاد­ها می­رود. با توجه به این که این گروه­‌ها فاقد هر گونه حامی مالی می­باشند و کلیه‌­ی هزینه‌­ها توسط خود ورزشکاران تهیه می­شود، کوچک­ترین همکاری­ها ( مثل امکان اسکان شبانه در طول مسیر سفر) می­تواند در تلفیق ورزش، نشاط و حراست از طبیعت، نقش زیادی داشته باشد.

photo_2016-03-29_02-58-28

و در آخر ، تقاضای این ورزشکاران از مردم به هنگام مسافرت ، رها نکردن زباله‌­های خود را در طول مسیر بود ! این انتظاری است که با وجود ابتدایی بودنش، هنوز هم در کشور ما برآورده نشده است.
امید به روزی که به یاری فشردن دست یکدیگر، مشتاقانه مسیری رو به پیشرفت را در کشور عزیزمان شاهد باشیم.


برگرفته از سایت اروند آزاد http://www.arvandeazad.ir/

گزارشگر خانم مریم بردخوانی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۱۰
همراهان محیط زیست آبادان همتا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی